Ratta ABC

Jalgrattasõit on väga levinud liikumisharrastuse vorm. Rattasõit värskes õhus tagab hea enesetunde ning tekitab palju meeldivaid emotsioone, samas tugevdab sääre-, reie- ja tuharalihaseid ning suurendab ka üldist füüsilist vastupidavust. Rattasõiduks on soovitatav valida vähese liiklusega teed või selleks spetsiaalselt ehitatud jalgrattateed.

Vali õige rattatüüp

Kas mägi- või linnaratas, maantee- või tarberatas? Mitu käiku? Kas varustusega või ilma?
Jalgratta valik oleneb kasutamisotstarbest! Enne ostmist tee selgeks, kus ja kuidas sõidad, milline ratas selleks sobiks.
Tutvu alati garantii- ja hooldustingimustega!  Veendu müüja usaldusväärsuses ja professionaalsuses.
JOOKSURATAS

JOOKSURATAS

Minu esimene ratas! Niipea kui jalg kandma hakkab, kohe rattale! Vanusele 1-6a, kerge aluraamiga, reguleeritava lenksu ja sadulakõrgusega suurepärane tasakaalu ja sõiduõppimise vahend.
Siit algab Eesti jalgrattakultuur!

TRIKIRATAS EHK BMX

TRIKIRATAS EHK BMX

Piisavalt kerge, et lennata läbi õhu, ja piisavalt vastupidav, et maanduda tervena.
Eriti vastupidav raam, rattad ja komponendid.
BMX on ühekäiguline ja tehtud viguriteks ning trikitamiseks noortele rattafriikidele.

DIRT JUMP

DIRT JUMP

Uus suunanäitaja! Rajuks oskuslikuks sõiduks ja mõnusaks lifestyle harrastuseks noortele.
Eriti vastupidava ehitusega. Tugev raam, ühese käpa ning ketihoidja või suunajaga, 1-9 käiku, ketaspidurid, 100-120 mm amort. Näita mida oskad!

MÄGIRATAS EHK MTB

MÄGIRATAS EHK MTB

Kõige universaalsem ja vastupidavam rattatüüp, sobib sõitmiseks nii metsas, maastikul kui ka linnas. Laiad kummid, tugev raam, 18-27 käiku. Lisavarustusena saab paigaldada porilauad, tuled, pakiraami, sarved, luku, velokompuutri, seisujala ja palju muud. Mägirattad nüüd koguni kolmes suuruses: 26“ ja uued 27,5“ ning 29“.

KAHE AMORDIGA MÄGIRATAS

KAHE AMORDIGA MÄGIRATAS

Õige valik maratonidele, matka- ja endurosõitudele. Hoogsate laskumiste ning
single-track fännide lemmiksõiduriist.
Tagaamordiga lahendus annab ületamatu sõidumugavuse ja kontrolli ning selg jääb samuti terveks. Kes mõtleks tänapäeval motokrossist või autosõidust ilma amortideta?

MAANTEERATAS

MAANTEERATAS

Kõige kiirem, kergem ja sportlikum.

Sobib teadlikele rattasõpradele,
kes soovivad sõita asfaldil kiiresti ja palju,
teha baastreeningut maastikuratta kõrvale,
koguda kilometraaži ning
osaleda maanteesõidu võistlustel.

TRIATLON JA TEMPO

TRIATLON JA TEMPO

Võtmesõnad on aero ja süsinik!
Ülivoolujooneline raam, kahvel, lenks, jooksud ja sõiduasend lubab arendada kiireimat tempot.

Tegijate salarelv eestlaste uuel lemmikspordialal triatlonis ja harrastajate temposõidu karikasarjas.

HÜBRIID

HÜBRIID

Hübriid mägiratta käikudest ja piduritest ning maanteeratta kitsamatest siledatest
parema veeremisega kummidest.
Elegantne ja mugav sõiduvahend. Meestele kerge aluraam, esiamort ja kiired ülekanded, naistele pehme sadul, pakiraam ning porilauad.

MATKARATAS

MATKARATAS

Asjalik töövahend igapäevasõiduks
või pikemaks matkaks.

Kergel aluraamil täisvarustus, pakiraam, porilauad, tuled, pehmem sadul, kõrgem lenks, seisujalg, ketikaitse ja kõik muu vajalik.

LINNARATAS

LINNARATAS

Mugav sõiduvahend igapäevasteks tegemisteks. Lihtne ja turvaline, 1 - 6 käiku või rummusisene vahetaja koos jalgpiduriga.
Madal raam, siledad tänavakummid. Varustuses pakiraam, esikorv, porilauad, seisujalg, dünamo ja tuled, kell, lai pehme sadul.

MOODNE RETRORATAS

MOODNE RETRORATAS

Klassikalises stiilis linnaratas.
Lihtne ja turvaline, 1-6 käiku või rummusisene vahetaja koos jalgpiduriga.
Vedrusadula ja kõrgema lenksuga ning
eriti mugava sõiduasendiga
täisvarustuses elegantne sõiduriist.

CRUISER

CRUISER

Stiilipuhtaks rahulikuks kulgemiseks
nii randa kui linna vahele.
1 kuni 6 käiku, lai vedrusadul, retrovälimus, chill & fun. Kõik nagu vanadel headel aegadel, kui inimestel veel enda ja teiste jaoks aega oli
Suvitajate ületamatu lemmik!

TARBERATAS

TARBERATAS

Täiesti uudne, kompaktse raami ja
1 kuni 6 käiguga täisvarustuses ratas.
Sobib noortele koolisõiduks,
suurtele igapäevaseks töölkäimiseks
kui ka suveks maale. Joyride!

ELEKTRIRATAS

ELEKTRIRATAS

Laetava aku ja elektrimootoriga uus põlvkond. Väntamisabi võimsust saab valida lenksult,
aku kestab laadimisega 50-100 km
kiirusel kuni 25 km/h.
Maailmas kõige kiiremini arenev transpordisuund.

 

Vali õige ratta ja raami suurus

Mis suuruses ratas ja mis suurusega raam?

Ratta suurused

12" vanusele 2-4a
16" vanusele 3-6a
20" vanusele 4-9a
24" vanusele 7-13a
26" mägiratas 150-170cm
27,5" mägiratas 160-180cm
29" mägiratas 175-200cm
28" linnaratas
700c maanteeratas

Raami suurused

S 15" 150-165cm
M 17" 160-180cm
L 19" 175-190cm
XL 21" 185-200cm
XXL 23" 195-210cm

29" eelised versus 26"

29" 27,5" 26" Uudne mägiratas maanteeratta mõõtu jooksudega.
Uus orkaan maailma ja Eesti maratoniradadel!
Mugavam sõiduasend, parem veeremine ja pidamine.
Loomulik suurus pikematele meestele 175+.
Jätab tavalised 26” mägirattad igaveseks ajalukku!

+ Parem veeremine
+ Suurema diameetriga ületad takistused ja augud kergemini
+ Rohkem pidamist tänu suuremale kontaktpinnale
+ Kiirem sirgematel lõikudel ja turvalisem laskumistel
+ Stabiilsem, mugavam ja sujuvam sõit − säästad jõudu pikal rajal
– 600-800 gr raskem võrreldes identsete komponentidega 26" mägirattaga
– Manööverdamisvõime väga tehnilisel rajal

Mis eristab harrastaja ja tipp-mägiratast

Harrastaja mägiratas   Sportlik või tippmägiratas
Rahulikuks sõiduks tavaoludes ja kergel maastikul Kasutusviis ja koht Teadlikuks treenimiseks ja võistlemiseks
Püstisem ja mugavam sõiduasend Sõiduasend Madalam ja sportlikum sõiduasend
Terasraam 3,3 või aluraam 2,2 kg Raam Aluraam 2,2 kg või õhendatud 1,7 kg, süsinikraam kuni 0,9 kg
Teraskahvel või lihtne vedru/elastomeeramort Kahvel või amort Reguleeritava jäikusega, õli või õhkpadruniga kerge esiamort
6-24 Käikude arv 24-27, uusimatel SRAM seeriatel 2x10 või 11
Shimano Tourney kuni Altus Komponendid Shimano Acera kuni XTR või SRAM X5, X7, X9, X0, XX, X01, XX1
Enamasti mugavam pöördvaheti Käiguvahetaja lenksul Shimano Rapidfire, SRAM pöördvaheti või trigger
Plastkattega terasvändad ja hammasrattad Vänt, esihammasratas Alu- või süsinikvändad ja erisulamist hammasrattad
Kuulid, kausid ja keskjooksuvõll või padrun Keskjooks Kinnine padrunkeskjooks, Shimano Octalink, ISIS, Truvativ
Tirr 14-28 hammast või kassett 11-32 Ülekanne taga Shimano või SRAM kassett, 11-36 karastatud hammast või 10-42
Tavaline 6-7-8 käiguline kett Kett Tugevam ja kitsam 8-9-10-11 käiguline kett
V-pidurid või mehhaanilised ketaspidurid Pidurid Paralleelvardaga, pikemate klotsidega alu V-pidurid või ketaspidurid
Ühekordse seinaga aluveljed Veljed Topeltseinaga, freesitud külgedega kergemad ja tugevamad aluveljed
36 kodarat, diameeter 2,0 mm Kodarad 32 kodarat, erisulam, diameeter 1,8 mm
Traadiga nailonkummid, 700-800 g/tk Kummid Kerged traadita kevlarkummid või sisekummita, 345-590 g/tk
Tavalised autoventiiliga sisekummid, 200 g/tk Sisekummid Kergemad, elastsemad sisekummid, 50-100 g/tk
Pehmem ja laiem sadul Sadul Alupedaalid või clipless (sisseastutavad) pedaalid
Plastkattega terasvõlliga pedaalid Pedaalid Alupedaalid või clipless (sisseastutavad) pedaalid
Alu sadulatoru ja rummud Alu osad Alu sadulatoru, rummud, kiirkinnitused, pedaalid, lenks ja lenksuhoidja
14-17 kg Ratta kaal 8-13 kg
2500-4000 km olenevalt hooldusest Komponentide eluiga 3000-10 000 km olenevalt ilmastikuoludest ja hooldusest

Ohutus

  • Jälgi liikluseeskirju!
  • Veendu, et sõitja näpud ulatuvad pidurieebliteni!
  • Veendu, et pidurid ja muud komponendid töötavad korralikult!
  • Ära kunagi pidurda ainult esimese piduriga (vasakpoolse eebliga)!
  • Kanna kiivrit! Soovitatav on kanda ka prille ja oludele vastavat spetsiaalriietust. Kanna riideid, mis ei satuks kodaratesse ja keti ning hammasratta vahele!
  • Veendu, et su rattal oleksid helkurid, pimedal ajal kasuta tulesid!
  • Veendu, et sadulatoru ja lenksupikenduse max märk ei ulatuks üle lubatud piiri, vastasel juhul võib raam puruneda, mille tagajärjel võib kukkuda, ning sellest tulenevalt ei rakendu garantiitingimused.
  • Ära sõida kahekesi rattal, mis on mõeldud ühele!
  • Ära haagi ratast teise sõiduki taha!
  • Ära “nõelu” ega kihuta tänavaliikluses!
  • Jälgi liiklust alustavaid autosid, samuti parkinud autode avanevaid uksi!
  • Liikluses sõidusuuna muutmisel kasuta vastavaid märguandeid. Ära tee järske ja ootamatuid sõidusuunamuutusi, sest sinu taga võib sõita teine rattur, auto, jne (e jälgi ka enda taga toimuvat liiklust)!

Üldine ratta tehniline kontroll

Et aastaid häireteta töötada, vajab jalgratas regulaarset hooldust ja pidevalt puhastamist.

Üldine ratta tehniline kontroll

  • Käiguvahetajaid ja ketti tuleb regulaarselt puhastada ja õlitada. Väga oluline on kontrollida ka teiste liikuvate osade, nagu piduriklotsid ja kummid, korrasolekut.
  • Parim viis ratta pesuks on seebivesi, loputamine võiks toimuda normaalse survega veega. Survepesu kasutades ei tohi seda suunata otse laagritele.
  • Pesta kindlasti ratas mageveega pärast rannaliival või merevees sõitmist, talvisel ajal lume-soola segus sõitmist.
  • Ratas on ülimalt soovitatav tehniliselt spetsialistide poolt üle kontrollida pärast esimest 200-300 km. Avastades ja likvideerides probleemi juba eos, väldid sa rattadetailide kiiret kulumist ja hoiad sellega kokku palju aega ja raha.
  • Jälgi, et ei oleks laagrite loksu esi-, taga- ega keskjooksus ning kaelakausis.
  • Kontrolli, et vändad, pedaalid, ketilülid oleksid korralikult kinnitatud.
  • Kontrolli käikude ja pidurite tööd. Pidurieeblid peavad liikuma kergelt, piduri sulgudes peab jääma eebli ja lenksu vahele vähemalt 2,5 cm.
  • Kontrolli trosside seisukorda ja kinnituspolte, vajadusel tilguta õli kõridesse.
  • Käigud ei tohiks vahetuda ise ühelt teisele ilma vahetamata ega jääda kõrisema.
  • Pumpa kummidesse kummil näidatud soovitatav rõhk.
  • Kui rattal on amort, siis tuleb seda tootja poolt ettenäidatud sõidutundide järel hooldada – lahti võtta, puhastata, määrida. Spetsiaalse ettevalmistuse puudumise korral ei soovita mingil juhul seda ise teha, vaid lasta seda teha spetsialistil.
  • Õlita perioodiliselt ketti spetsiaalse õliga, vastavalt vajadusele ja ilmastikutingimustele, märgade ilmade puhul tihedamini jne.
  • Küsimuste tekkides pöördu alati spetsialisti poole ja lase temal teha vajalikud seadistused.

Pidurid

Levinuim on V-pidur, samas võib ratastel olla ka A-, ketas-, õli-, rummusisene-, jalgpidur.
  • V- ja A-piduril jälgi, et piduriklotsi pind toetuks pidurdamisel täielikult veljele ja klotsi serv jääks ca 1 mm kaugusele velje äärest. Piduriklotsi vabas asendis sõidusuunapoolne ots peab olema veljele ca 1-2 mm võrra lähemal kui tagumine ots.

Käiguvahetus

  • Rattal võib olla 1 kuni 27 käiku. Käikude arvu määrab ära esimeste ja tagumiste hammasrataste hulk. Kui sul on ees 3 ja taga 9 hammasratast, siis kokku on su rattal 3 x 9 = 27 käiku. Ei tähenda seda, et neid kõiki ka kasutada saab, vt juures olevat joonist.
    Käiguvahetus
  • Käigud vahetuvad, kui sa suunad keti erinevatele hammasratastele. Käiguvahetaja paremal käel kontrollib tagumist käiguvahetajat, vasakul käel aga esimest käiguvahetajat.
  • Kiireim käigukombinatsioon on ees suurim hammasratas ja taga väikseim.
  • Hoidu käigukombinatsioonist, kus kett oleks “risti” - eest suurima ja tagant suurima hammasratta peal või eest väikseima ja tagant väikseima peal.
  • Jõuliseim käigukombinatsioon on ees väikseim ja taga suurim.
  • Käikude vahetamiseks pead alati kergelt väntama pedaale.
  • Käigu vahetamisel ära vänta pedaale täie jõuga – käigud ei pruugi vahetuda, kuna kett on pinges, siis võib ta kergelt maha tulla!
  • Vaheta sobiv käik enne tõusu algust (eriti lihtsamate komponentidega ratta puhul)!
  • Mitte fikseerivate esikäiguvahetajate puhul sea käiguvahetaja sellisesse asendisse, et ta ei kõrise vastu ketti.
  • Parim viis õppida käike kasutama on neid aktiivselt kasutades.
  • Vastavalt kiirusele ja olukorrale kasuta ka vastavaid käikude kombinatsiooone (kiiretel teelõikudel kiiruslikke ülekandeid, mägedes ja metsas kasuta jõulisi ülekandeid).

Tagakäiguvahetaja reguleerimine*

* Erialase ettevalmistuse puudumisel soovitame kindlasti kasutada spetsialistide abi

  • Lülita käiguvahetajat nii, et kett vahetuks järgmisele hammasrattale. Kui kett ei vahetu teisele hammasrattale, siis keera käiguvahetaja ja trossi ühenduskohas olevat plastmassist regulaatorit pinge suurendamiseks vastupäeva või vähendamiseks vastavalt päripäeva.
  • Kui kett hüppab üle teise käigu kolmandale, siis keera regulaatorit pinge vähendamiseks päripäeva. Nüüd, kui kett on teisel hammasrattal, suurenda regulaatoriga trossi pinget (keerates seda vastupäeva). Lõpeta vahetult enne seda, kui kett hakkab kõrisema vastu kolmandat hammasratast.

Esikäiguvahetaja reguleerimine*

* Erialase ettevalmistuse puudumisel soovitame kindlastikasutada spetsialistide abi

  • Kui kett tuleb maha vända poole (e väljapoole) – keera ülemist reg kruvi päripäeva ca ¼ pööret.
  • Kui on raske vahetada ketti keskmiselt suurele hammasrattale – keera ülemist reg kruvi vastupäeva ca 1/8 pööret.
  • Kui on raske vahetada ketti keskmiselt väiksele hammasrattale – keera alumist reg kruvi vastupäeva ca ¼ pööret.
  • Kui suurimal hammasrattal olev kett kõriseb käiguvahetaja välimise serva vastu – keera ülemist reg kruvi vastupäeva ca 1/8 pööret.
  • Kui suurimalt hammasrattalt alla vahetades läheb kett üle keskmise kohe väiksemale – keera trossi ja käiguvahetaja ühenduskohas olevat regulaatorit vastupäeva 1-2 ringi.
  • Kui käiguvahetamine tagant suurimale hammasrattale tingib ees keskmisel hammasrattal oleva keti kõrisemise käiguvahetaja sisemise serva vastu – keera trossi ja käiguvahetaja ühenduskohas olevat plastmassist regulaatorit päripäeva 1-2 ringi
  • Kui kett tuleb maha ratta raami poole – keera alumist reg kruvi päripäeva ca 1/8 pööret.

Kummid

  • Rõhk peab olema kummides vastavalt tootja poolt antud vahemikus (tavaliselt 40-80 lbs, vaata kummilt).
  • Siledal maanteel ja raskema sõitja puhul on soovitatav kõrgem rõhk, metsas ning ebatasasel teel amortiseerub paremini pehme kumm.
  • Enamus ratastel on väliskummi sees sisekumm. Maanteeratastel ja osadel maastikuratastel kasutatakse ka ilma sisekummita kumme. Rahuliku sõidustiili puhul võib purunenud sisekummi lappida, sportlikuma ja agressiivsema stiili puhul seda väga aga ei soovitata, pigem tuleks sisekumm asendada.

Põhivigade kõrvaldamine*

* Erialase ettevalmistuse puudumisel soovitame kindlastikasutada spetsialistide abi

VIGA PÕHJUS LAHENDUS
Esikahvlis lõtk
  • Kahvlikinnitus on fikseerimata
  • reguleeri ja fikseeri
Kett tuleb maha
  • Käiguvahetaja paigast ära
  • Esihammasratas on kõver
  • (põhjused võivad olla ka muud)
  • reguleeri käiguvahetajat
  • õgvenda või asenda esihammasratas
Laagrid krõbisevad
  • Keskjooks, pedaalid, rummud vajavad määrimist
  • võta lahti, puhasta, määri
Laagrites on lõtk
  • Keskjooks, pedaalid, rummud vajavad reguleerimist
  • pinguta ja fikseeri
Juhtraud loksub, pöörleb
  • Juhtraua kinnitus on lahti
  • pinguta kõik vastavad poldid ja mutrid
Sadulatoru pöörleb või libiseb
  • Kinnitus on nõrk
  • Toru liiga peenike
  • pinguta kinnitust
  • kontrolli toru läbimõõtu
Esikäiguvahetaja ragiseb
  • Keskjooksus on lõtk
  • Keskjooks reguleerimata
  • Hammasratas kõver
  • (põhjused võivad olla ka muud)
  • pinguta
  • reguleeri keskjooks
  • õgvenda või asenda
VIGA PÕHJUS LAHENDUS

GARANTII

Garantiipass
Lae alla garantiipass

Garantii annab õiguse tootjast või materjalist tuleneva rikke või vigase komponendi tasutaasendamisele või parandamisele järgmistel tingimustel:

  • Esimese 200-300 km läbisõidu järel on ratas käinud hooldusel ja garantiitalongile on tehtud vastavad märkmed. Koos garantiinõudmisega esitatakse rattapass.
  • Garantii kehtib ainult omanikule, kelle nimi on märgitud passile.
  • Garantii piirdub defektse osa parandamise või asendamisega. Firma ei vastuta muude võimalike kahjude eest.
  • Normaalsest kulumisest, hüppamisest, kukkumisest, hooletusest, tehniliselt mittekorras ratta kasutamisest, ratta mittesihipärasest kasutamisest, ratta võistlusolukorras kasutamisest, ise või volitamata mehaaniku poolt tehtud hooldusest, remondist ja mittestandartsete osade paigaldamisest tekkinu ei kuulu garantii alla.​