Ratta ABC

Jalgrattasõit on väga levinud liikumisharrastuse vorm. Rattasõit värskes õhus tagab hea enesetunde ning tekitab palju meeldivaid emotsioone, samas tugevdab sääre-, reie- ja tuharalihaseid ning suurendab ka üldist füüsilist vastupidavust. Rattasõiduks on soovitatav valida vähese liiklusega teed või selleks spetsiaalselt ehitatud kergliiklusteed.


Vali õige rattatüüp

Kas mägi- või linnaratas, maantee- või tarberatas või hoopis gravel? Mitu käiku? Kas varustusega või ilma?
Jalgratta valik oleneb kasutamisotstarbest! Enne ostmist tee selgeks, kus ja kuidas sõidad, milline ratas selleks sobiks.
Tutvu alati garantii- ja hooldustingimustega!  Veendu müüja usaldusväärsuses ja professionaalsuses.
JOOKSURATAS

JOOKSURATAS

Minu esimene ratas! Niipea kui jalg kandma hakkab, kohe rattale! Vanusele 1-6a, kerge aluraamiga, reguleeritava lenksu ja sadulakõrgusega suurepärane tasakaalu ja sõiduõppimise vahend.
Siit algab Eesti jalgrattakultuur!

TRIKIRATAS EHK BMX

TRIKIRATAS EHK BMX

Piisavalt kerge, et lennata läbi õhu, ja piisavalt vastupidav, et maanduda tervena.
Eriti vastupidav raam, rattad ja komponendid.
BMX on ühekäiguline ja tehtud viguriteks ning trikitamiseks noortele rattafriikidele.

DIRT JUMP

DIRT JUMP/FREERIDE/DH

Uus suunanäitaja! Rajuks oskuslikuks sõiduks ja mõnusaks lifestyle harrastuseks noortele.
Eriti vastupidava ehitusega. Tugev raam, ühese käpa ning ketihoidja või suunajaga, 1-1 käiku, ketaspidurid, 100-200 mm amort. Näita mida oskad!

MÄGIRATAS EHK MTB

MÄGIRATAS EHK MTB

Kõige universaalsem ja vastupidavam rattatüüp, sobib sõitmiseks nii metsas, maastikul kui ka linnas. Laiad kummid, tugev raam, 18-27 käiku. Lisavarustusena saab paigaldada porilauad, tuled, pakiraami, sarved, luku, velokompuutri, seisujala ja palju muud. Mägirattad nüüd koguni kolmes suuruses: 26“ ja uued 27,5“ ning 29“.

KAHE AMORDIGA MÄGIRATAS

KAHE AMORDIGA MÄGIRATAS

Õige valik maratonidele, matka- ja endurosõitudele. Hoogsate laskumiste ning
single-track fännide lemmiksõiduriist.
Tagaamordiga lahendus annab ületamatu sõidumugavuse ja kontrolli ning selg jääb samuti terveks. Kes mõtleks tänapäeval motokrossist või autosõidust ilma amortideta?

MAANTEERATAS

MAANTEERATAS

Kõige kiirem, kergem ja sportlikum.

Sobib teadlikele rattasõpradele,
kes soovivad sõita asfaldil kiiresti ja palju,
teha baastreeningut maastikuratta kõrvale,
koguda kilometraaži ning
osaleda maanteesõidu võistlustel.

TRIATLON JA TEMPO

TRIATLON JA TEMPO

Võtmesõnad on aero ja süsinik!
Ülivoolujooneline raam, kahvel, lenks, jooksud ja sõiduasend lubab arendada kiireimat tempot.

Tegijate salarelv eestlaste uuel lemmikspordialal triatlonis ja harrastajate temposõidu karikasarjas.

HÜBRIID

HÜBRIID

Hübriid mägiratta käikudest ja piduritest ning maanteeratta kitsamatest siledatest
parema veeremisega kummidest. Püstisem sõiduasend, saab teha ka lihtsamaid treeninguid.
Elegantne ja mugav sõiduvahend. Meeste ja naiste mudelite peamine vahe on raami kõrgus.

MATKARATAS

MATKARATAS

Asjalik töövahend igapäevasõiduks
või pikemaks matkaks.

Kergel aluraamil täisvarustus, pakiraam, porilauad, tuled, pehmem sadul, kõrgem lenks, seisujalg, ketikaitse ja kõik muu vajalik. Saab sõita sirge seljaga ning ohutult liigelda, foori taga saab lihtsasti jala maha panna.

LINNARATAS

LINNARATAS

Mugav sõiduvahend igapäevasteks tegemisteks. Lihtne ja turvaline, 1 - 6 käiku või rummusisene vahetaja koos jalgpiduriga.
Madal raam, siledad tänavakummid. Varustuses pakiraam, esikorv, porilauad, seisujalg, dünamo ja tuled, kell, lai pehme sadul. Saab sirge seljaga liigelda.

MOODNE RETRORATAS

MOODNE RETRORATAS

Klassikalises stiilis linnaratas.
Lihtne ja turvaline, 1-7 käiku või rummusisene vahetaja koos jalgpiduriga.
Vedrusadula ja kõrgema lenksuga ning
eriti mugava sõiduasendiga
täisvarustuses elegantne sõiduriist.

CRUISER

CRUISER

Stiilipuhtaks rahulikuks kulgemiseks
nii randa kui linna vahele.
1 kuni 6 käiku, lai vedrusadul, retrovälimus, chill & fun. Kõik nagu vanadel headel aegadel, kui inimestel veel enda ja teiste jaoks aega oli
Suvitajate ületamatu lemmik!

TARBERATAS

TARBERATAS

Täiesti uudne, kompaktse raami ja
1 kuni 6 käiguga täisvarustuses ratas.
Sobib noortele koolisõiduks,
suurtele igapäevaseks töölkäimiseks
kui ka suveks maale. Joyride!

ELEKTRIRATAS

ELEKTRIRATAS

Laetava aku ja elektrimootoriga uus põlvkond. Väntamisabi võimsust saab valida lenksult,
aku kestab laadimisega 50-100 km
kiirusel kuni 25-45 km/h.
Maailmas kõige kiiremini arenev transpordisuund.


Vali õige ratta ja raami suurus

Mis suuruses ratas ja mis suurusega raam?

Ratta suurused

12" vanusele 2-4a
16" vanusele 3-6a
20" vanusele 4-9a
24" vanusele 7-13a
26" mägiratas 150-170cm
27,5" mägiratas 160-180cm
29" mägiratas 165-200cm
28" linnaratas
700c maanteeratas

Raami suurused

S 15" 150-165cm
M 17" 160-180cm
L 19" 175-190cm
XL 21" 185-200cm
XXL 23" 195-210cm


29" eelised versus 26"

29" 27,5" 26" Uudne mägiratas maanteeratta mõõtu jooksudega.
Uus orkaan maailma ja Eesti maratoniradadel!
Mugavam sõiduasend, parem veeremine ja pidamine.
Loomulik suurus pikematele meestele 175+.
Jätab tavalised 26” mägirattad igaveseks ajalukku!

+ Parem veeremine
+ Suurema diameetriga ületad takistused ja augud kergemini
+ Rohkem pidamist tänu suuremale kontaktpinnale
+ Kiirem sirgematel lõikudel ja turvalisem laskumistel
+ Stabiilsem, mugavam ja sujuvam sõit − säästad jõudu pikal rajal
– 600-800 gr raskem võrreldes identsete komponentidega 26" mägirattaga
– Manööverdamisvõime väga tehnilisel rajal


Mis eristab harrastaja ja tipp-mägiratast

Harrastaja mägiratas   Sportlik või tippmägiratas
Rahulikuks sõiduks tavaoludes ja kergel maastikul Kasutusviis ja koht Teadlikuks treenimiseks ja võistlemiseks
Püstisem ja mugavam sõiduasend Sõiduasend Madalam ja sportlikum sõiduasend
Terasraam 3,3 või aluraam 2,2 kg Raam Aluraam 2,2 kg või õhendatud 1,7 kg, süsinikraam kuni 0,8 kg
Teraskahvel või lihtne vedru esiamort Kahvel või amort Reguleeritava jäikusega, lukustatav õli või õhkpadruniga kerge esiamort
7-24 Käikude arv 24-33, uusimatel SRAM seeriatel 1x11 või 12
Shimano Tourney kuni Altus Komponendid Shimano Acera kuni XTR või SRAM SX, NX, GX, X01, XX1, XX sl
Enamasti mugavam pöördvaheti Käiguvahetaja lenksul Shimano Rapidfire, SRAM pöördvaheti või trigger
Plastkattega terasvändad ja terashammasrattad Vänt, esihammasratas Alu- või süsinikvändad ja erisulamist hammasrattad
Separaator laager või padrun Keskjooks Padrunkeskjooks, Shimano Hollowtech II, Sram GXP, DUB
Tirr 14-34 hammast või kassett 11-36 Ülekanne taga Shimano või SRAM kassett, 10-42 karastatud hammast või 10-52
Tavaline 6-7-8 käiguline kett Kett Tugevam ja kitsam 10-11-12 käiguline kett
V-pidurid või ketaspiduridPidurid Õliketaspidurid
Ühekordse seinaga aluveljed Veljed Topeltseinaga, tugevamad ja laiemad ketaspiduri veljed, alu või süsinik
36-32 kodarat, diameeter 2,0 mm Kodarad 28 kodarat, suurendatud tõmbetugevus diameeter 2,0-1,8mm
Traadiga nailonkummid, 700-800 g/tk Kummid Kerged kevlarkummid või tubeless, 345-590g/tk
Tavalised autoventiiliga sisekummid, 200 g/tk Sisekummid Kergemad, elastsemad sisekummid, 50-100 g/tk või sisekummita tubeless
Pehmem ja laiem sadul Sadul Kitsam ja jäigem süsinik või titaanrelsiga
Plastkattega terasvõlliga pedaalid Pedaalid Clipless (sisseastutavad) pedaalid
Alu sadulatoru ja rummud Alu osad Alu sadulatoru, rummud, kiirkinnitused, pedaalid, lenks ja lenksuhoidja
13-17 kg Ratta kaal 7-13 kg
2500-4000 km olenevalt hooldusest Komponentide eluiga 3000-10 000 km olenevalt ilmastikuoludest ja hooldusest


Ohutus

  • Jälgi liikluseeskirju!
  • Veendu, et sõitja näpud ulatuvad pidurieebliteni!
  • Veendu, et pidurid ja muud komponendid töötavad!
  • Kanna kiivrit! Soovitatav on kanda ka prille ja oludele vastavat spetsiaalriietust. Kanna riideid, mis ei satuks kodaratesse ja keti ning hammasratta vahele!
  • Veendu, et su rattal oleksid helkurid ja kell, pimedal ajal kasuta tulesid!
  • Veendu, et sadulatoru ja lenksupikenduse max märk ei ulatuks üle lubatud piiri, vastasel juhul võib raam puruneda, mille tagajärjel võib kukkuda, ning sellest tulenevalt ei rakendu garantiitingimused.
  • Ära sõida kahekesi rattal, mis on mõeldud ühele!
  • Ära haagi ratast teise sõiduki taha!
  • Ära “nõelu” ega kihuta tänavaliikluses!
  • Jälgi liiklust alustavaid autosid, samuti parkinud autode avanevaid uksi!
  • Liikluses sõidusuuna muutmisel kasuta vastavaid märguandeid. Ära tee järske ja ootamatuid sõidusuunamuutusi, sest sinu taga võib sõita teine rattur, auto, jne (e jälgi ka enda taga toimuvat liiklust)!


Üldine ratta tehniline kontroll

Et aastaid häireteta sõita, vajab jalgratas regulaarset hooldust ja pidevalt puhastamist.

Üldine ratta tehniline kontroll

  • Käiguvahetajaid ja ketti tuleb regulaarselt puhastada ja õlitada. Väga oluline on kontrollida ka teiste liikuvate osade, nagu piduriklotsid ja kummid, korrasolekut.
  • Parim viis ratta pesuks on seebivesi, loputamine võiks toimuda voolava veega. Survepesurit kasutades ei tohi seda suunata otse laagritele.
  • Pesta kindlasti ratas mageveega pärast rannaliival või merevees sõitmist, talvisel ajal lume-soola segus sõitmist.
  • Ratas on soovitatav spetsialistide poolt üle kontrollida pärast esimest 200-300 km. Avastades ja likvideerides probleemi juba eos, väldid sa rattadetailide kiiret kulumist ja hoiad sellega kokku palju aega ja raha.
  • Jälgi, et ei oleks lõtke laagrites: esi-, taga- ega keskjooksis ning kaelakausis.
  • Kontrolli, et vändad, pedaalid, ketilukk oleksid korralikult kinnitatud.
  • Kontrolli käikude ja pidurite tööd. Pidurieeblid peavad liikuma kergelt, pidurdades peab jääma eebli ja lenksu vahele vähemalt 2,5 cm.
  • Kontrolli trosside seisukorda ja kinnituspolte, vajadusel tilguta õli kõridesse.
  • Käigud ei tohiks vahetuda ise ühelt teisele, kett ei tohiks jääda kõrisema.
  • Pumpa kummidesse kummil näidatud soovitatav rõhk, lähtu väiksemast numbrist.
  • Kui rattal on amort, siis tuleb seda tootja poolt ettenäidatud sõidutundide järel hooldada – lahti võtta, puhastata, määrida. Spetsiaalse ettevalmistuse puudumise korral ei soovita mingil juhul seda ise teha, vaid lasta seda teha spetsialistil.
  • Õlita perioodiliselt ketti spetsiaalse õliga, vastavalt vajadusele ja ilmastikutingimustele, märgade ilmade puhul tihedamini jne. Ära unusta ketti puhastada pärast õlitamist!
  • Küsimuste tekkides pöördu alati spetsialisti poole ja lase temal teha vajalikud seadistused.


Pidurid

Levinuim on V-pidur, samas võib ratastel olla ka ketas-, trummel- või jalgpidur.
  • V piduril jälgi, et piduriklotsi pind toetuks pidurdamisel täielikult veljele ja klotsi serv jääks ca 1 mm kaugusele velje äärest. Piduriklotsi vabas asendis sõidusuunapoolne ots peab olema veljele ca 0,5 mm võrra lähemal kui tagumine ots.
  • Jälgi klotside kulumist nii V- kui ketaspiduritel. Metall vastu metalli jätab rahakotti suure augu.


Käiguvahetus

  • Rattal võib olla 1 kuni 27 käiku. Käikude arvu määrab ära esimeste ja tagumiste hammasrataste hulk. Kui sul on ees 3 ja taga 9 hammasratast, siis kokku on su rattal 3 x 9 = 27 käiku. Ei tähenda seda, et neid kõiki ka kasutada saab, vt juures olevat joonist.
    Käiguvahetus
  • Käigud vahetuvad, kui sa suunad keti erinevatele hammasratastele. Käiguvahetaja paremal käel kontrollib tagumist käiguvahetajat, vasakul käel aga esimest käiguvahetajat.
  • Kiireim käigukombinatsioon on ees suurim hammasratas ja taga väikseim.
  • Hoidu käigukombinatsioonist, kus kett oleks “risti” - eest suurima ja tagant suurima hammasratta peal või eest väikseima ja tagant väikseima peal.
  • Jõuliseim käigukombinatsioon on ees väikseim ja taga suurim.
  • Käigu vahetamisel ära vänta pedaale täie jõuga – käigud ei pruugi vahetuda, kuna kett on pinges, siis võib ta kergelt maha tulla!
  • Vaheta sobiv käik enne tõusu algust (eriti lihtsamate komponentidega ratta puhul)!
  • Mitte fikseerivate esikäiguvahetajate puhul sea käiguvahetaja sellisesse asendisse, et ta ei kõriseks vastu ketti.
  • Parim viis õppida käike kasutama on neid aktiivselt kasutades.
  • Vastavalt kiirusele ja olukorrale kasuta ka vastavaid käikude kombinatsiooone (kiiretel teelõikudel kiireid ülekandeid, mägedes ja metsas kasuta jõulisi ülekandeid).
  • Kasutades kõiki käike pikendad keti ja kassetti eluiga.


Tagakäiguvahetaja reguleerimine*

* Erialase ettevalmistuse puudumisel soovitame kindlasti kasutada spetsialistide abi

  • Lülita käiguvahetajat nii, et kett liiguks järgmisele hammasrattale. Kui kett ei liigu teisele hammasrattale, siis keera käiguvahetaja ja trossi ühenduskohas olevat plastmassist regulaatorit pinge suurendamiseks vastupäeva või vähendamiseks vastavalt päripäeva. Vahel ei pruugi see aidata, siis tuleb trossi kinnitusest uuesti pingutada.
  • Kui kett hüppab üle teise käigu kolmandale, siis keera regulaatorit pinge vähendamiseks päripäeva. Nüüd, kui kett on teisel hammasrattal, suurenda regulaatoriga trossi pinget (keerates seda vastupäeva). Lõpeta vahetult enne seda, kui kett hakkab kõrisema vastu kolmandat hammasratast.


Esikäiguvahetaja reguleerimine*

* Erialase ettevalmistuse puudumisel soovitame kindlastikasutada spetsialistide abi

  • Kui kett tuleb maha vända poole (e väljapoole) – keera ülemist reg kruvi päripäeva ca ¼ pööret.
  • Kui on raske vahetada ketti keskmiselt suurele hammasrattale – keera ülemist reg kruvi vastupäeva ca 1/8 pööret.
  • Kui on raske vahetada ketti keskmiselt väiksele hammasrattale – keera alumist reg kruvi vastupäeva ca ¼ pööret.
  • Kui suurimal hammasrattal olev kett kõriseb käiguvahetaja välimise serva vastu – keera ülemist reg kruvi vastupäeva ca 1/8 pööret.
  • Kui suurimalt hammasrattalt alla vahetades läheb kett üle keskmise kohe väiksemale – keera trossi ja käiguvahetajaeebli ühenduskohas olevat regulaatorit vastupäeva 1-2 ringi.
  • Kui käiguvahetamine tagant suurimale hammasrattale tingib ees keskmisel hammasrattal oleva keti kõrisemise käiguvahetaja sisemise serva vastu – keera trossi ja käiguvahetaja ühenduskohas olevat plastmassist regulaatorit päripäeva 1-2 ringi
  • Kui kett tuleb maha ratta raami poole – keera alumist reg kruvi päripäeva ca 1/8 pööret.
  • NB! Ära siis aja trossi pingutit ja piiramiskruvisi segamini.


Kummid

  • Rõhk peab olema kummides vastavalt tootja poolt antud vahemikus (tavaliselt 2,5-3,5 bar, vaata kummilt).
  • Siledal maanteel ja raskema sõitja puhul on soovitatav kõrgem rõhk, metsas ning ebatasasel teel säästab jõudu paremini pehme kumm.
  • Enamus ratastel on väliskummi sees sisekumm. Maanteeratastel ja osadel maastikuratastel kasutatakse ka ilma sisekummita (tubeless versioone). Purunenud sisekummi võib alati parandada, võistlejatele aga soovitatakse pigem asendada uuega.


Põhivigade kõrvaldamine*

* Erialase ettevalmistuse puudumisel soovitame kindlastikasutada spetsialistide abi

VIGA PÕHJUS LAHENDUS
Esikahvlis lõtk
  • Kaelakausid on fikseerimata
  • reguleeri ja fikseeri
Kett tuleb maha
  • Käiguvahetaja paigast ära
  • Esihammasratas on kõver
  • Keti lüli on kõver või kinnikiilunud
  • õgvenda või asenda kett või ketilukk
Laagrid krõbisevad
  • Keskjooks, pedaalid, rummud vajavad määrimist
  • võta lahti, puhasta, määri
Laagrites on lõtk
  • Keskjooks, pedaalid, rummud, kaelakausid vajavad reguleerimist
  • pinguta ja fikseeri koonused või vaheta laager
Lenks loksub, pöörleb
  • Lenksukinnitus või pikendus on lahti
  • pinguta kõik vastavad poldid ja mutrid (ära ületa max Nm)
Sadulapost pöörleb või libiseb
  • Kinnitusklamber on lahti
  • Sadulapost liiga peenike
  • pinguta kinnitust
  • vaheta sadulapost
Esikäiguvahetaja ragiseb
  • Keskjooksus on lõtk
  • Keskjooks reguleerimata
  • Hammasratas kõver
  • (põhjused võivad olla ka muud)
  • pinguta
  • reguleeri keskjooks
  • õgvenda või asenda
VIGA PÕHJUS LAHENDUS


GARANTII

Garantiipass
Lae alla garantiipass

Garantii annab õiguse tootjast või materjalist tuleneva rikke või vigase komponendi tasutaasendamisele või parandamisele järgmistel tingimustel:

  • Esimese 200-300 km läbisõidu järel on ratas käinud hooldusel ja garantiitalongile on tehtud vastavad märkmed. Koos garantiinõudmisega esitatakse rattapass või ostu tõendav dokument.
  • Garantii kehtib ainult omanikule, kelle nimi on märgitud rattapassile.
  • Garantii piirdub defektse osa parandamise või asendamisega. Firma ei vastuta muude võimalike kahjude eest.
  • Normaalsest kulumisest, hüppamisest, kukkumisest, hooletusest, tehniliselt mittekorras ratta kasutamisest, ratta mittesihipärasest kasutamisest, ratta võistlusolukorras kasutamisest, ise või volitamata mehaaniku poolt tehtud hooldusest, remondist ja mittestandartsete osade paigaldamisest tekkinu ei kuulu garantii alla.​